רשות העתיקות, מינהל שימור משרד הפנים, מינהל התכנון רשות הטבע והגנים משרד הפנים, מינהל התכנון רשות העתיקות, מינהל שימור רשות הטבע והגנים וועדת מורשת עולמית הוועד הישראלי לאונסקו איגוד המתכננים בישראל עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל הארגון הישראלי לשימור נכסי תרבות המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל איגוד המוזאונים ואיקו'ם ישראל איקומוס ישראל האיגוד הישראלי לארכיונאות ולמידע אוניברסיטת בר אילן בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל אוניברסיטת חיפה המכללה האקדמית גליל מערבי אוניברסיטת תל אביב

תקצירי הכינוס

נופים אורבניים היסטוריים


תופעת השימור: מקומיות, גלובליזם וקפיטליזם מאוחר, מתחם שרונה - תל אביב

יורם יונגמן


מרחב השימור במהותו הוא מרחב המתווך בין הסביבה המובנית ובין המשוטטים בה. הוא מכיל שכבות מהעבר, ומאפשר חיבור בין הרקמה החברתית העכשווית למורשת שקדמה לה. יצירת מרחב השימור מתבצעת במתח שבין עבר, הווה ועתיד. מרחב המהווה ייצוג ליחס המשתנה שבין המשכיות לשינוי, בין הגלוי והחבוי, בתפר שבין הישן ובין החדש המשוחזר שמכיל אותו. זוהי 'הבניה' של יחסי זמן-מרחב כמו שהם נטועים במציאות: של הרצוי, של האוטופי ושל מה שאפשר לשאוף לו.

המורשת הטמפלרית נעשתה אקזוטית. הבתים הטמפלרים נחשקים ויקרים ומילת הקסם "מושבה" פועלת את פעולתה הנדל"נית. האקזוטיקה של אי אירופי מהמאה התשע-עשרה מזכירה אגדה רחוקה. פארק שרונה חוזר לשעת האפס ומכיל את העבר עם סגנון הבנייה והאבנים הטמפלריות, אך בה בעת הוא נושם את ההווה הניאו קפיטליסטי של חברת ראווה צרכנית. זהו מרחב הנישא על כנפיו של הישן ומשקף את הצורך המסחרי בהבלטה ובהפרזה. מתחם שרונה ממוקם בין זהות של  מוזאון חוצות ובין קניון פתוח. פעולת השימור יצרה מתחם של שימור יתר. השימור הפך חיבור אדריכלי ליצרן של מורשת, שאינו מתבסס רק על החורבה עצמה אלא גם על הערכים שאותם הוא מייצג. השימור הפך כלי היסטורי ותרבותי, לכלי יזמי כלכלי המנותק ממקורו האוטופי. מנגד, שרונה היא עוד גלגול של רעיון האורבניזם הבירוקרטי והעיר המופרטת, שהביא ליצירת מרחב מדומיין. יצירת השימור היא אודיסיאה של חיפוש וגישור ביחסים שבין מרחב וזמן.

בדיון אתבונן בתוצרי השימור כטקסט אדריכלי, כמקרה מבחן של מרחב חדשני ועכשווי. מרחב המייצר דימויים וגבולות ללא הרף, לצורך מימוש הדחף הקפיטליסטי לתבניות תרבותיות, בידוריות וצרכניות חדשות, שעיצובן הוא גם הכוח המתנה את ייצורן. אראה כיצד ההיפר-שימור של מתחם זה מסתיר את רצף הזמן והעקבות שדורות ותרבויות קודמות השאירו בו, מוחק אותן ומעצב אותו כסופו של גבול חדש. בשרונה חל תהליך של ערגה אל עבר היסטוריה מקומית אקזוטית מומצאת, המשלימה את הרוח והתדמית הקלילה והמודרנית שתל-אביב ביקשה לעצמה מאז ומתמיד, עיר קוסמופוליטית הפונה אל העולם.