רשות העתיקות, מינהל שימור משרד הפנים, מינהל התכנון רשות הטבע והגנים משרד הפנים, מינהל התכנון רשות העתיקות, מינהל שימור רשות הטבע והגנים וועדת מורשת עולמית הוועד הישראלי לאונסקו איגוד המתכננים בישראל עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל הארגון הישראלי לשימור נכסי תרבות המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל איגוד המוזאונים ואיקו'ם ישראל איקומוס ישראל האיגוד הישראלי לארכיונאות ולמידע אוניברסיטת בר אילן בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל אוניברסיטת חיפה המכללה האקדמית גליל מערבי אוניברסיטת תל אביב

תקצירי הכינוס

מלאכת מחשבת: ממסורת עממית למוצר צריכה


יש חפץ בו, אמנות עממית עכשווית של נשים בדואיות בנגב

אורנה גורן, דליה ברקי, אלהאם אל כמלאת


          "הצגת החפצים בתערוכה מביאה אותנו למקום חדש שלא חשבנו עליו וחושפת     
           אותנו לפני קהל שאינו מכיר אותנו, אבל גם אנחנו לא מכירות אותו. זה נותן הרבה 
           גאווה ופתח להזדמנות חדשה". (סועאד)

 

ההרצאה תדון במגוון יצירות קישוטיות שעושות נשים בדואיות  בשני העשורים האחרונים, לקישוט בתיהן ובעבור אירועים חברתיים בקהילה. יצירות אלה שונות במהותן מהיצירות המסורתיות של אמנויות הנשים בעבר ומיצירות עכשוויות בסגנון מסורתי המותאמות לצורכי תיירות. עבודות אמנות אלה משקפות את תהליך השינוי החברתי והתרבותי העובר על החברה הבדואית בנגב עם המעבר לחיי קבע.

הפריטים הנעשים לקישוט הבית ואוהלי החתונה מתבססים ברובם על שימוש חוזר  בחפצים ממשק הבית ובחפצים שנזרקו לרשות הכלל, כמו למשל, כיסויי מאווררים, מכלי פלסטיק, קולבים, צינורות  השקיה וקופסאות שימורים. מרבית החפצים האלה משמשים כבסיסים המתכסים בחוטים, בבדי אריגה, רקמה, ובקישוטי סדקית. לאחרונה משולבים בחפצים אלה כתוביות חילוניות ודתיות.

ממפגשי התיעוד והאיסוף המרתקים עם היוצרות ביישובי הבדואים, בלטה חשיבותה של היצירה לשלושת הדורות: דור הסבתות, שעדיין חווה את חיי העבר ואמון על המלאכות המסורתיות, דור האימהות היוצרות את יצירת החפצים הקישוטיים המוצגים בתערוכה והמושפעות מן העבר וההווה ודור הבנות שאינן רואות בעשייה זאת את המשכה של המסורת.  המפגשים עם היוצרות  הבליטו את הישיבה הבין-דורית בצוותא,  את דרך ניצול תרבות הפנאי ואת שיח הנשים על העבודות.  כמו שאמרה אחת היוצרות: "זו אמנות  מודרנית, מכלום אעשה הכול".  השימוש בסממני מסורת העבר ניכר היטב בעבודות, חוטי העבר נשזרים בטבעיות בחפצים החדשים המשקפים את חיי הבדואים בהווה.

התערוכה הופקה עם קבוצה של 34 נשים בדואיות מהנגב שהציגו לראשונה את יצירותיהן ב-2015 בגלריה טרומפלדור בבאר שבע ובקטלוג שליווה אותה.